null

HISTORIEN BAG KONCERN

DE FLESTE HISTORIER OM FIRMAER ER OFTE KORTE OG EFFEKTIVE, MEN SIGER EFTER VORES MENING IKKE MEGET. SÅ HVIS DU SYNES HISTORIE ER SJOVT, KAN DU JO LÆSE VORES HER – MEN DET TAGER NOK HELE 5 MINUTTER.

null

90’ERNE

EN MAND ET KAMERA

Koncern blev født i 90’erne med stor interesse for samfundets periferi, sociale udskud og folk der levede på trods. Tv-programmer om rockere, mænd der ville være rigtige mænd med Carl Mar, unge kriminelle, backpackere, pushere, psykiatriske skadestuer og kvinder, der tog til Afrika for at finde kærligheden, var blandt vores fortællinger de første år, hvor Koncerns fundament blev skabt. Reportage var formen og ”én mand, et kamera” midlet. Vi ville helt tæt på og finde den nye autencitet. I 90’erne, hvor det meste tv var tandløst og blev produceret med minimum fire mand, var det et nyt greb at lade et enkelt menneske lave optagelser. Dette greb bragte os tættere på virkeligheden – og det kunne vi lide.

00’ERNE

SUCKER FOR SOCIALE EKSPERIMENTER

I starten af 00’erne udfordrede vi os selv og dokumentarseriegenren med eksperimenter, og vi har elsket det lige siden. Eksperimenter fungerer som spejlinger, hvorigennem mennesker kan bringes tættere på hinanden, fordomme kan ændres og ideer kan opstå. Rigtige eksperimenter er vovede og sjældne på TV. Vi er stolte af, at vi har lavet nogle af dem. Med Par på prøve, Genvej til lykke og Aldrig mere fængsel forsøgte vi at ændre folks selvopfattelse og opfattelse af andre og at gøre dem i stand til at ændre deres virkelighed til det bedre. Med programmer som Mission Baby, Restaurant bag tremmer, Blod sved og T-shirts, Gal eller normal til jobsamtale, Læsø Kalder, Gør Danmark dansk, Tal dansk!, Send dem hjem, Paradis t/r, Bossen og plejehjemmet og Kommune Kuppet har vi siden midt 00’erne kastet os selv og seerne ud i scener, der gør samfundsproblemer til noget, som alle kan mærke.

10’ERNE

HVEM PISSER HØJST

Noget af dét, vi har lavet rigtig meget af, er tv til børn og unge. Ghettoens prinsesse, Drengene fra Ølsemagle og Wonderkids er blot nogle af de mange børneprogrammer, vi lavede i starten. I 10’erne fik vi lov til at lave ungdoms-tv til TV 2 i form af programmet Rundfunk. Her gav værter som Lise Rønne, Louise Wolf, Signe Molde, Tony Scott, Pelle Hvenegaard og Felix Smith studiet op for hipstergenerationen, før de vidste, de var sådanne. I forlængelse heraf lavede vi TV 2’s børneflade, TV 2-Teddy, med programmer som Børneværelset, Øen, Styr på dyr og ti andre shows for børn. Vi vandt børnenes hjerter, men tabte ifølge TV 2’s analyse til Disney og Cartoon Network. Derfor stoppede tv-festen for børn og unge i den form, og Jens, der kunne pisse så højt, at han kunne ramme wc-tønden i en højde af 2,5 meter blev – sammen med mere end 100 timers uforglemmeligt tv – pakket sammen.

WHY!

Koncern har aldrig har opfattet sig selv som et underholdningsselskab, men har alligevel fået TV3 til at lave Brystgalla og TV 2 til at lave Knæk cancer – her har vi fyret underholdningskanonen af og sat fokus på, at kampen mod kræft er vigtig. For store events kan skabe stor opmærksomhed og sætte aftryk. Efter 2010 begyndte vi sammen med DR1, 2, 3 og Ultra at udvikle events med mere aktuelt indhold. Det startede med en sindssygekampagne for at bryde tabuet om at være sindslidende og kulminerede med den prisvindende programserie Gal eller normal til jobsamtale. Siden satte vi fokus på ulighed med eventen Hvad er du værd, og i 2017 producerede vi for DR1, 2 og 3 al kommunalvalgsstof ud over den generelle dækning. Det var også i 10’erne at vi sammen med det nystartede DR3 startede POV-dokumentarbølgen med serier som Min krig og Selvoptaget hvor vi i bogstavelig forstand så livet, som det udspillede sig for henholdsvis udstationerede soldater og reality stjerner med egne kameraer.

FOREVER DOKU, DOKU FOREVER

Vi har altid brændt for den enkelte sag, den enkelte skæbne og den enkelte karakter. Der findes mennesker, som på forunderlig vis rummer egenskaber, der kan påvirke vores virkelighedsopfattelse, så den får en ny dimension. Det viste vi i Dage med Kathrine, der omhandlede Kathrine, som kom til Danmark fra Grønland syv år gammel og som ikke kunne finde ro i normaliteten. Vi viste det i Forførerens Fald om Peter Linck og hans eventyr med avisen Dagen, og i Splittet af Jehova om den unge Ann Celina, der valgte at forlade sekten. De interessante karakterer sparker hul i myterne, ligesom de interessante sager åbner vores øjne. Et godt eksempel er Blod i mobilen, hvor vi fulgte dokumentaristen Frank ind i et borgerkrigshærget Congo og blotlagde den problematiske kobling mellem Nokia og anvendelsen af konfliktmineralet Coltan i mobilproduktion.

FLIRTEN

I 10’erne ville vi gerne fiktionen og den ville os – for en stund. Men flirten er aldrig stoppet, og vi håber, at det bliver til et fast forhold. I alt er det blevet til fire novellefilm og to spillefilm. Martin P. Zandvliet har instrueret begge spillefilm – den ene var Dirch med hhv. Nikolaj Lie Kaas og Lars Ranthe i hovedrollerne, den anden Applaus med Paprika Steen i hovedrollen. Derudover står vi bag børneserien Øen, hvor en lejrskole ender i kaos, efter en vild mand har huseret og taget børn til fange.

SKILSMISSE, HAMSKIFTE OG…

I 2015 bestemte de tre herrer, der de sidste mange år havde været trioen bag Koncern, at droppe samarbejdet. Enigheden om, at et hamskifte var nødvendigt, gjorde, at Jens, Thomas og Lars skiltes. Lars kørte videre og sammen med de gamle Koncern’ere inviterede han Birdie og Stine med på en rejse mod stjernerne i det nye Koncern, der siden ’15 har lavet stribevis af nye egenudviklede programmer; På røven i Nakskov, Drengene på kanten, Kommune Kuppet, Den perfekte opdragelse, Splittet af Jehova, Din geniale krop, Mit liv er stjålet, Jul i Højhuset, Valg på kanten, Spis dig rask, Bossen og plejehjemmet, Misbrug, Aldrig for sent, 12 tal til salg, Hvad er du værd er blot nogle af de titler, der er røget over disken. I 2018 valgte vi at lave synergier med Monday Media, der udmundede i et samarbejde, som styrker vores ambitioner om at fortsætte med at producere stærkt indhold med noget på hjertet.

VIGTIGHED

Vi laver indhold som mange ser. Vi bruger manges tid. Det forpligter, for tid er det vigtigste vores publikum og seere har. Hvad hver enkelt synes er vigtigt, er forskelligt. Men stiller man sig selv spørgsmålet, om det man er i gang med, er vigtigt og er hele firmaet mere optaget af at kommunikere noget væsentligt end at tjene penge, så er man godt på vej. Det gør vi hver gang; for når folk bruger tid på det vi laver, skal de føle sig beriget.

null

PUBLIC SERVICE

For 10 år siden udnævnte Koncern en public service direktør. Det startede med at være provokation/joke og endte med at blive en klar del af vores profil. Public Service er på en og samme tid et super fluffy begreb og virkelig meningsfuldt. Public Service er for os at levere indhold i offentlighedens interesse af høj kvalitet og med en høj grad af integritet som tjener det formål at gøre vores alles liv rigere.